tirsdag den 28. maj 2013

Horn med birkes


Efter jeg så denne opskrift hos Irma Krydderiet, var jeg helt sikker på at dem ville jeg komme til at lave en dag. Jeg havde ret, da jeg endte med at lave dem sammen med min far en søndag morgen (faktisk var det på mors dag). Der blev ændret lidt i opskriften da det ikke lige var alt vi havde, og så var det også meningen at de skulle blive lidt mere morgenmadsagtige, end dem fra opskriften (de så lidt grove ud). De smager så uendeligt dejligt, og er ikke ret svære at lave, så jeg vil virkelig anbefale jer at prøve dem af!


Horn, 18 stk
75 g smør
½ dl vand
1 dl kærnemælk
1 tsk sukker
1 tsk fint salt
25 g gær
400 g hvedemel

Desuden
1 æg til pensling
blå birkes

Smelt smøret i en gryde og hæld det op i en skål. Hæld vand, kærnemælk, sukker og salt heri og rør rundt. Smuldr gær i og rør rundt. Rør lidt efter lidt hvemelet i, indtil du har en blød sammenhængende dej. Ælt dejen lidt tid til den er godt rørt sammen. Dæk skålen til med film og lad den hæve i 45 minutter.

Del dejen i to dele og rul dem til pølser. Rul hvert stykke dej ud til en aflang flade på ca. 70 x 15 cm. Skær dejen ud i 9 'lagkagestykker' hver. Klip et 2 cm langt snit ind midt i den brede ende af dejen. Rul stykkerne hver for sig sammen til et horn fra den tykke ende. Læg dem på bageplader med bagepapir, pensl med æg og drys lidt blå birkes på toppen. Lad dem efterhæve i 30 minutter.

Bag dem ved 190 grader i ca. 12 minutter til de er gyldne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar