lørdag den 16. august 2014

Interview | The Bojon Gourmet

Til september har hun blogget i 5 år og ville ikke have nogle problemer med at leve af sushi, taco skaller og fancy ost. Det kan tage hende flere timer at style og tage sine madbilleder, og den 32 årige Alanna Taylor-Tobin kan bedst lide at bruge baggrunde som grå marmor, naturligt træ og gamle fedtede bageplader til sine billeder. I starten var hendes billeder slet ikke i fokus, og hun håber på, at hun en dag vil blive hurtigere til at style og tage sine billeder. Læs mere om grunden til at hun fotograferer madlavningsprocessen, de 12 ting der har hjulpet hendes madfotografi og hvad navnet på bloggen egentlig betyder.

The Bojon Gourmet
Har du hørt om "Bojon"? Ikke nok med, at det betyder "no job" bagfra, men Alanna beskriver også, at det betyder, at man skal leve livet i nutiden, ikke tage sig selv alt for seriøs og gøre hvad man elsker at gøre. Det er det, der sker, når hun er i køkkenet. "Jeg føler mig mest kreativ og mest mig selv når jeg laver opskifter og skriver blogindlæg, derfor The Bojon Gourmet." Læs mere fakta om Bojon lige her.

Processbillederne
Hvis man klikker ind på The Bojon Gourmet, kommer der et væld af skønne billeder for hvert blogindlæg. Der bliver oftest vist teknikker gennem billederne samtidig med, at man får klare billeder af, hvad det er, man hermed har en opskrift på. "Da jeg startede min blog for næsten 5 år siden, havde jeg fuldt 101 Cookbooks, Smitten Kitchen og The Pioneer Woman. Jeg kunne godt lide den måde, de alle tre viste processen. At se processen gav mig en bedre fornemmelse af, hvordan opskrifterne blev til." Alanna har taget den idé til sig, og hun mener især, at det er hjælpsomt når der er nogle fremgangsmåder der er svære at forklare, f.eks. hvad fraisage helt nøjagtigt betyder, eller hvordan man folder en blintz (tynd pandekage rullet om noget fyld og enten stegt eller bagt, red.). Da det kan tage 2-3 timer for Alanna, at skyde billeder af processen, er det ikke hver gang, hun har lyst til at gøre det. "Meget af tiden, har jeg lyst til at være doven, og bare skyde billeder af den færdige ret, men ved at tvinge mig selv til at tage flere billeder, har gjort det muligt for mig at forøge mine photokunstfærdigheder, som at lære hvordan man fryser handlingen i bevægende billeder, eller hvordan man styler frisk frugt. Nogen gange, ender de faktisk med at blive mine yndlings."

Skaf det lys du ville ønske, du havde
...siger en fotograf, Alanna kender. For ligesom alle andre siger, er det altså lyset, der er det vigtigste, når man tager billeder. Så hvis du gerne vil have blødere/skarpere/koldere/varmere/osv., få det til at ske, ved at flytte rundt på din opstilling eller ændre på lyset. "Det er et godt råd, jeg ikke altid følger, og senere fortrydder!" fortælller hun. "Når det er sagt, så er det ligegyldigt hvor godt lyset er, hvis billedet er (utilsigtet) ude af fokus. Andre faktorer er også vigtige (og muligvis også sjovere), som food styling, kamera gear og rekvisitter, men at lære hvordan man manipulerer med lyset er en god start, og noget som kommende fotografer kan gøre, uden at behøves at bruge nogen penge."

De 12 ting, der har hjulpet Alanna med madfotografi
1. dSLR kamera
2. Skyde i RAW format
3. Redigere billeder i Lightroom
4. Gode linser
5. Bøger og guides om madfotografi
6. Skaffe sig rekvisitter
7. Baggrunde
8. Hvide gennemsigtige gardiner
9. Lege med lys
10. Et kamerastativ
11. Acceptere den hellige treenighed i hendes hjerte: blænde, lukketid og ISO
12. Tid, øvelse og personlig assistent

Læs hvorfor det er lige nætop de tolv lige her (hvis det skulle skrives ned, ville det her blogindlæg nok fylde tre gange så meget - i hvert fald meget - mere end det allerede gør, og man ville ikke kunne finde rundt :-) ).


Tusind tak for at lade os interviewe dig, Alanna - det var en fornøjelse!
Vil du se nærmere på The Bojon Gourmet, kan du gøre det lige her.

Billederne har Alanna taget, og de er lånt af hende i forbindelse med interviewet.
I har muligvis opdaget, at Alanna er amerikansk, og derfor foregik interviewet selvfølgelig på engelsk. Citaterne er derfor oversat så nøjagtigt som muligt.

2 kommentarer:

  1. Hvor er I dygtige og hvor er det fedt med interviewet med Alanna. Rigtig godt gået. Stort tillykke til jer begge. :O)

    SvarSlet