mandag den 21. juli 2014

Kanelsnegle



Kanel, kanel kanel, jeg elsker kanel. Det er lidt en vinterting, men kanelsnegle kan man spise hele året rundt. Den her opskrift er ikke min egen - den kommer fra Plat du jour-pigernes blog. De har godt med kanel og er en af mine personlige ynglings kanelsnegle.


Dej
3/4 dl mælk
50 g smør
25 g gær
1 spsk sukker
2½ tsk kardemomme
½ tsk salt
1 æg
250 g mel

lidt vanilje, (behøves ikke)

Remonce 
100 g smør
65 g sukker
2 tsk kanel


Varm mælken op i en gryde og smelt smørret deri. Rør gæren ud i mælkesmørret når det er lunkent. Rør kardemomme, salt, sukker, vaniljen og æg i.

Tilsæt 2/3 af melet og slå dejen sammen, ælt efterhånden mere mel i til dejen er passende smidig. Form dejen til en kugle og stil den til hævning i 30 min.
Rør en remonce sammen af smør, sukker og kanel. Rul dejen ud med en kagerulle til en firkant ca. 25 x 40 cm. 
Smør remonce på dejen og rul dejen sammen så rullen bliver så lang som mulig.
Del dejen i 12 stykker og tryk dem let med håndfladen. Smør en lille bradepande eller et tærtefad og læg kardemommebullarne deri så de lige rør hinanden. Det gør, at de holder på fugten.
Bag dem på en rist midt i ovnen ved 200 grader i 12 minutter.
Lad dem køle lidt af og server dem varme.

2 kommentarer:

  1. Åh, mums! Der er intet der slår en kanelsnegl! (Måske lige bortset fra en kanelstang...)

    // Nadja
    cinnamonplease.blogspot.dk

    SvarSlet
  2. Jeg elsker også kanelsnegle :)

    SvarSlet