torsdag den 24. juli 2014

Tærte med ribscurd og brændt marengs


Som jeg skrev i sidste blogpost har vi ufatteligt mange ribs i vores have. Det udnytter jeg og derfor har jeg både lavet ribssnitter og denne ribstærte. Ribstærten minder en del om de franske citrontærter, men da jeg har udskiftet citronen med masser af syrlige ribs, får tærten en lidt mere bæragtig smag - på en rigtig god måde! Derudover har tærten også en smuk, lyserød farve. Den er skøn til de lune sommeraftner og jeg garanterer at rub og stub bliver spist!
Til tærten skal du kun bruge halvdelen af dejen, så du kan fryse resten ned, og bruge dejen til endnu en tærte eller noget andet skønt. Jeg brugte min dej til disse ribssnitter, hvor jeg så halverede opskriften på rysteribsene.


Tærte med ribscurd og brændt marengs
250 g hvedemel
150 g smør
60 g flormelis
½ vaniljestang
1 æg

Ribscurd
90 g ribs
30 g sukker
1 tsk vand
---------------
25 g sukker
1 æg
3 æggeblommer
1,5 dl fløde

Marengs
100 g æggehvider
85 g sukker

Desuden
lidt smør til formen

Kom alle ingredienserne til dejen i en foodprocessor og ælt det, til dejen hænger sammen til en ensartet masse. Sæt på køl i 1 time.
Forvarm ovnen ved 220 grader. Smør en tærteform på 24 cm i diameter. Rul den kolde dej ud og kom den i formen. Kom bagepapir eller aluminiumsfolie over dejen og hæld tørre bønner i, put den i ovnen og blindbag den i 15 minutter. Fjern herefter papir og bønner, og bag bunden videre i yderlige 5 minutter.

Giv ribs, de 30 g sukker og vandet et opkog indtil ribsene begynder at safte. Si saften ned i en skål og lad den køle af. Pisk den afkølede saft med æg og æggeblommer indtil det hele er jævnt. Rør fløden i. Hæld curden ned i tærtebunden, og bag den ved nu 150 grader i 35 minutter til curden er stivnet (husk på, at når tærten bliver afkølet, stivner curden, så når du tager tærten ud efter de 35 minutter, er curden ikke helt stivnet - det bliver den). Lad tærten køle helt af.

Lav marengsen ved at piske æggehvider og sukker stive med en håndmikser. Fordel marengsen oven på den afkølede tærte, enten med en dejskraber eller en sprøjtepose (det burde også kunne klares med en kniv). Brænd marengsen med en bundsenbrænder eller sæt den ind i ovnen under grill. Den bliver meget hurtigt gylden, så hold godt øje! Det letteste er dog at bruge en bundsenbrænder!
Server tærten med et par friske ribs, eller nyd den som den er!

2 kommentarer:

  1. Nydelige bilder! Har dere noe imot om vi publiserer et innlegg på Matbloggsentralen.no med noe fra bloggen deres i spalten vår "Noe godt til helgen", som er hver fredag? Det hadde vi satt veldig pris på, og trenger i såfall bare tillatelse fra dere til å kopiere tekst og legge inn bilde, så får dere link til bloggen deres hos oss. Vi hører gjerne fra dere! matbloggsentralen@gmail.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, jeg har sendt en mail :-)

      Slet