mandag den 9. september 2013

Hindbærmacarons med mørk chokoladeganache



Da jeg havde fødselsdag i forgårs, måtte jeg have noget med til min klasse i dag. De fleste køber flødeboller, men jeg kan godt lide at have noget helt særligt med, som jeg selv har lavet. Valget endte på disse skønne hindbærmacarons med mørk chokoladeganache, som efterhånden er blevet lavet en hel del gange hjemme hos mig. Opskriften på selve skallerne stammer fra denne blog (LINK), ganachen kan jeg desværre ikke huske hvor jeg fandt, da det er over et år siden jeg første gang lavede dem, og bare havde skrevet opskriften ned. Men dejligt smager de, og de er helt klart værd at lave :)


Hindbærmacarons med mørk chokoladeganache
300 g flormelis
300 g mandelmel
220 g æggehvider
300 g sukker
75 g vand
1 spsk frysetørret hindbærpulver
lidt rød frugtfarve

Ganache
200 g mørk chokolade (ca. 70%)
2 dl fløde

Stil 110 g af æggehviderne til side i en skål i noget tid, så de ikke er så "våde".
Når de 110 g æggehvider er klar, hældes mandelmel og flormelis ned til æggehviderne. Rør endelig ikke i skålen og stil den til side.

Forvarm ovnen på 160 grader.
Kom de sidste 110 g æggehvider, som ikke var dem der blev stillet til side, i en skål og pisk dem til de er næsten stive.
Kog vand og sukker op, så det når en temperatur på 118 grader.
Hæld sukkermassen ned i en tynd stråle til de piskede æggehvider mens der piskes. Bliv ved med at piske til massen er helt afkølet - her er det lettest at have en røremaskine, man holder øje med, da det kan tage et godt stykke tid.

Når de stiftpiskede æggehvider er afkølet, vendes de sammen med den røde frugtfarve og ingredienserne i den anden skål, til det bliver en lind og ensartet masse. Når dejen er godt rørt sammen, vendes tilsidst de frysetørrede hindbær i.
Sprøjt dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir i små runde "dutter". Bank bagepladen ned i bordet et par gange for at undgå luftbobler i din macaron, og lad dem hvile i 10 minutter.
Bag dine macarons i ca. 15 minutter. Under bagningen skal du åbne og lukke ovndøren to gange.

Hak chokoladen fint. Kog fløden og tag den hurtigt af varmen så snart den koger. Kom den finthakkede chokolade op i gryden med den kogte fløde og rør rundt indtil massen er jævn og blank. Hvis ganachen skiller, skal du hælde den over i en kold skål og piske videre. Hvis ganachen bliver ved med at skille, selv når den er afkølet, kan du piske en lille smule kold fløde i, når den er kølet af.

Find de macarons der har cirka samme størrelse to og to, sprøjt en lille kugle ganache ud på den ene macaron og tryk den anden oven på, til ganachen når ud til kanten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar