fredag den 11. april 2014

Nemme boller med havregryn


De her boller virker hver gang (tro mig, når jeg siger, at jeg har lavet disse mange gange - virkelig mange gange), og så er de virkelig lette at lave. Du kan nå at komme hjem omkring klokken to, og så, efter du har lavet dem et par gange, vil de være færdige til eftermiddagstheen omkring klokken fire :-) Der er intet besværligt ved dem, så jeg synes bare at det er om at komme i gang! Når jeg laver dem, tager jeg udganspunkt i en opskrift fra et udklip fra et gammelt blad, og jeg har på fornemmelsen, at det er fra magasinet MAD, men jeg er dog ikke helt sikker :-)



Boller, 15 stk.
2 dl yoghurt naturel (her kan også bruges A38 eller tykmælk)
4 dl vand
50 g gær
1 spsk flagesalt
1 tsk sukker
150 g havregryn (jeg bruger grovvalsede)
300 g hvedemel
200 g ølandshvedemel (du kan også sagtens erstatte dette med hvedemel)

Desuden
sammenpisket æg til pensling
grovvalsede havregryn til drys

Bland yoghurt og vand i en skål og opløs gæren heri. Knus flagesaltet ned i og tilsæt sukker. Rør det sammen. Tilsæt først havregryn, rør det godt sammen, og kom derefter hvedemel ned i blandingen. Rør det hele godt sammen til konsistensen er tyk og en smule grødlignende. Lad dejen hæve tildækket af et viskestykke, et lunt sted i 1 time.

Fordel dejen i 15 klatter på en bageplade med bagepapir. Lad dem hæve tildækket i ca. ½ time.

Pensl bollerne med sammenpisket æg, drys med havregryn og bag dem ved 200 grader i ca. 20 minutter. Gør dig selv den tjeneste, at nyde bollerne mens de er lune - der smager de virkelig bare aller bedst! (De kan dog også sagtens nydes kolde)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar